Muntligt berättande genom teknik

Idag sker det mesta av vår kommunikation genom mobila enheter, vi pratar, delar med oss av information och lär oss nya saker genom mobiltelefonerna vi alltid har med oss. Detta möjliggör att vi kan få kontakt med vem vi vill när vi vill, till skillnad från tiden innan mobilen där man var ganska geografiskt begränsad på vilka man kunde ta kontakt med. Tack vare mobiltelefonerna kan vi både sköta privata relationer och våra arbeten mycket smidigare och snabbare. Att föra över pengar via mobilt BankID, beställa biljetter till teatern och mycket mer.

När man kommunicerar utan faktisk verklig kontakt kan en del problem uppstå. Det kan vara svårt med all teknik, och behöver du hjälp finns det ofta guider och tips för din mobilanvändning på Mermobil. Bland annat hur du hittar ett bra abonnemang, hur du byter inställningar på mobilen och så vidare.

Viktiga delar som kroppsspråk och ansiktsuttryck faller bort under telefonsamtal. Istället får man lära sig att lyssna efter tonlägen, pauser i talet och vad personen väljer för ord. Vi har här sammanställt några tips för att kommunikation på avstånd ska fungera så smidigt som möjligt oavsett om det är inom arbetet eller kommunikation med nära och kära.

äldre, stationär telefonSe över omgivningen

Minimera alla saker som kan störa telefonsamtalet, se till att du inte står ute i blåsten och att du inte står för nära någon maskin som surrar och låter. Detta kommer göra det ännu svårare för båda parter att förstå varandra. Se också till att det finns tid för samtalet så inget blir påskyndat för då är det lätt att något glöms bort.

Planera mobilsamtalet

Varför ringer jag denna person? Vad är det jag vill berätta eller fråga om? Skriv inte ett helt manus utan tänk ut vad det är som det ska pratas om och skriv ner det om du vet med dig att du har lätt att glömma. Se till att du också har alla detaljer så du inte står där och blir osäker på ex. datum, tid, fakta, när du slår in numret på din smartphone.

Var övertydlig

Se till att inga missförstånd kan uppstå genom att vara övertydlig. Om du ska beskriva en sak, plats eller en person så se till att du använder så många adjektiv som möjligt. Hade konversationen varit öga mot öga så hade det varit lättare att gestikulera vad man menar och att se om den andra personen förstår. Men nu måste orden tala om vad som ska sägas och inte kroppsspråket. Se till att du använder ett språk som passar samtalet. Är samtalet viktigt och opersonligt så är det viktigt att språket är professionellt medan ett samtal med en släkting eller nära vän bara skulle bli stelt om samma professionella språk användes då.

ny smart mobiltelefon kallad iPhone

Lyssna i mobilen

Lyssna på vad den andra personen har att säga. Ett samtal blir väldigt ensidigt om det enda som sker är att du berättar det du har att säga utan en tanke på den andra. Om det är något den andra personen säger som du inte riktigt förstår, anteckna detta och låt personen prata klar för att sedan fråga om det för att inte verka otrevlig och avbryta dennes mening. Använd små fraser som ”ja jag förstår” ”precis” och ”okej” för att visa att du är intresserad, dessa är som att behålla ögonkontakt och visa intresse vid ”vanliga” samtal. Men överanvänd inte heller småfraserna, det kommer bli ett störningsmoment för den andre och det verkar då istället som att du avbryter hen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *